Dark souls

26. září 2014 v 12:11 | Cece |  Hry
Ač jsem minulý rok dohrál minimálně Mafii, Uncharted 2 a Infamous 2, tak stejně mám mnohem větší chuť se podělit o dohrání úplně něčeho jiného. Neskutečně mě totiž těší, že se mi to podařilo. Myslím, že do žádné další hry jsem neinvestoval 85 hodin herního času (v podstatě od března do září). Jako... kdybych sečetl veškerý čas, tak by se asi našly jiné hry (Diablo 2 možná), ale já letos (kromě Hearthstone) nehrál nic jiného (ono toho času ani moc není).




Dark souls (dále DS) vás vrhne do temného fantazy světa, kde jsou lidé postiženi podivnou kletbou nesmrtelnosti. Probouzíte se ve vězení, kde je k vám neznámým rytířem shozena mrtvola s klíčem a vy seberete poslední zbytečky příčetnosti a rozhodnete se z vězení uprchnout. Tak začíná strastiplná pouť nemrtvého. Příběh není snadné uchopit, je totiž podáván značně nenápadně. Spousta předmětů, postav a někteří bossové za sebou mají nějakou historii, která dohromady vytváří celkový obraz.


Také ovládání postavy je něco, na co si člověk musí zvykat, ale má svou logiku. V podstatě se ovládá levá a pravá ruka zvlášť a záleží, co v ní člověk drží (zbraň, štít, kouzelný artefakt). Celkově je gamepad využit maximálně (pozor, mám PS3 verzi, PC port je nedodělaný až hamba, až fanouškovské mody ho daly do kupy). Postupně jsem se seznamoval s prostředím a ujišťoval se, že nic nebude zadarmo. Udolat prvního bosse nebyla žádná sranda, ale šlo to. Teprve po opuštění celého vězení začíná ten pravý hardcore. Najedou se objevilo několik cest dál a já se přirozeně vydal tou nejtěžší. Až po několika hodinách jsem zjistil, že jdu prostě špatným směrem :-)


Tak jsem se pomalu probojovával dál, porážel bossy a nacházel unikátní předměty. Nutno dodat, že hra není náhodně generovaná, ale geniálně vyprojektovaná. Obsahuje hodně zkratek a skrytých zákoutí, že člověk kolikrát objeví něco nového na místě, kde už stokrát byl (a umřel). Z polorozpadlých hradů se hráčova postava dostává do různých prostředí jako jsou lesy, bažiny, města, stoky, jeskyně a podobných chmurných míst. Jsou oblasti, které jsem prosvištěl relativně rychle, ale jsou části, která se mi zaryly do paměti, protože jsem tam umřel neskutečně mockrát. V DS není automapa, takže nezbude, než si všechny cesty a pozice nepřátel zapamatovat.


Nároční jsou i bossové. U některých mi jejich poražení zabralo aspoň 3 hodiny a tak 50 smrtí, než to konečně vyšlo. Když se na to tak zpětně dívám, některé jsem si možná mohl nechat až na později. Ano, obtížnost je značná, ale ten radostný pocit, když se člověk dostane zase o kousek dál či pochopí, co platí na určitý typ protivníka, je obrovský. Pokaždé, když jsem objevil další ohniště (místo spočinutí, kde se doplní zdraví, magie a lze levelovat, opravovat věci atd), nastal okamžik čisté úlevy.

Nutno dodat, že (minimálně podle internetu), jsem DS dohrál na jednoduchou obtížnost - soustředil jsem se na útočnou magii, takže hodně protivníků se ke mne ani nedostalo. Těch způsobů boje je víc. Výběr třídy postavy na začátku ovlivní jen počáteční výbavu a přiřazení bodů do vlastností. Pak už s každou úrovní postavy je možné pokračovat libovolně. Možná bych měl přiblížit základní herní systém.


Postava za zabíjení potvor získává duše, které jsou používány jako základní a jediné platidlo. Za duše je možné nakupovat i levelovat. Volba je na hráči. Důležitý princip spočívá v tom, že pokud zemřete, o duše přijdete, pak se objevíte u ohniště a musíte si pro dušičky dojít. Bohužel monstra jsou opět živé a zdravé (až na bossy a unikátní protivníky), takže nezbývá než to znovu všechno pobít. Pokud umřete dřív, než duše seberete, tak o ně prostě přijdete a na místě druhé smrti zůstávají jen ty aktuálně získané. DS není tak kruté, že byste přišli i o předměty, jen o duše a humanitu, což je další zajímavý prvek hry.


Kromě ukazatele zdraví a výdrže (další mechanika hry, když seknete, tak klesne výdrž je potřeba odpočívat během boje a ne bezhlavě řezat) je zde políčko s číslem, které zvyšuje některé statistiky (šance na nalezení předmětu a odolnost, co jsem tak zjistil). Postava totiž může použít předmět humanita čímž toto číslo zvětšuje a u ohniště se proměnit z nemrtvého do člověka. Čímž se dostávám k další velmi zajímavé části hry a to je multiplayer.


Proměna do člověka vlastně aktivuje hru více hráčů. Najednou vás může přepadnou jiný hráč, nebo můžete na zem nakreslit symbol, kterým značíte, že chcete někomu dalšímu pomoci a ten si vás může vyvolat. Toto probíhá celkem náhodně. Občas může trvat, pokud se chcete připojit s někým konkrétně. I bez proměny do člověka jsou přítomny příznaky jiných lidí, občas proběhne duch jiného hráče, nebo jde vidět u ohniště. Pokud se aktivuje krvavá skvrna, zjeví se poslední okamžiky před smrtí (občas užitečné, většinou úsměvné). Velmi atmosferické jsou nápisy na zemi, které hráči mohou na zemi zanechávat, ty velmi často pomohou (na některé tajné chodby bych asi nepřišel).


Pojďme k technickému zpracování. Popravdě je dobré nebýt zhýčkán Uncharted 3, nebo Last of us, protože grafika prostředí je dost průměrná a strohá (byť některé scenérie vyrazí dech, viz Anor Lando a úplně poslední oblast). Naopak na postavy a hlavně zbroje si stěžovat nemohu, ty jsou epické. Zvuky a hudba vytvářejí jedinečnou atmosféru. Sice většinu času člověk slyší jen zvuky prostředí, tak když přijde na nějaké význačné místo, či se pustí do bosse, spustí se monumentální orchestr.


Závěrem tedy musím napsat, že Dark souls opravdu patří mezi nejlepší hry, které jsem v životě hrál. Beze srandy, cokoliv co o hře psali před tím, než jsem ji začal hrát je pravda. Zpočátku si člověk musí zvyknou na ovládání a nekompromisní obtížnost, ale pak je odměněn skvělým pocitem. Opravdu doporučuji se vyhnout návodů a snažit se hrát a objevovat. Přiznám se, že jsem několikrát musel nahlédnou do návodům, ale snažil jsem se to minimalizovat. Ani ty speed runy bych se nedíval... trošku to demotivuje vidět zabíjení bossů s průměrným časem 10 sec a to nemluvím o těch zkratkách :-)

P.S. Mám strašnou chuť to dohrát znovu, ale není čas :-(
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama